W ofercie Railpool znajdą się w najbliższych latach zestawy Siemens Vectrain – oraz, być może, inne wagony pasażerskie przystosowane do przewozów międzynarodowych. Pojazdy będą rozwijać prędkość maksymalną 230 km/h. Będą też wyposażone w system ETCS i dopuszczone do kursowania w siedmiu państwach europejskich, w tym w Polsce – poinformował dziś Railpool.
Za szczególnie atrakcyjną opcję Railpool uznał oferowane przez Siemens Mobility zestawy Vectrain, złożone z lokomotywy Vectron i składu wagonów pasażerskich Vectouro. Takie właśnie składy mają być możliwe do wynajęcia w przyszłości (choć na razie – bliżej nieokreślonej). Do ich atutów należy wysoka prędkość maksymalna (230 km/h), pozwalająca na maksymalne wykorzystanie parametrów europejskich linii konwencjonalnych.
Na liście państw, w których – zgodnie z posiadanymi dopuszczeniami – mogą kursować, znajduje się między innymi Polska. Pozostałe państwa to Niemcy, Austria, Czechy, Węgry, Słowacja oraz Dania. Pozwoli to najemcom na skierowanie ich do przewozów międzynarodowych praktycznie od razu po dostawie. Można spodziewać się dużego popytu na takie rozwiązanie: w ostatnich dniach pisaliśmy wiele chociażby o zapotrzebowaniu PKP Intercity
na dodatkowy tabor do przewozów międzynarodowych.
– Obserwujemy rosnący popyt na elastyczne, interoperacyjne [tzn. mogące obsługiwać przewozy międzynarodowe – przyp. RK] i gotowe do wdrożenia rozwiązania pozwalające na rozwijanie europejskiego transportu kolejowego w sposób efektywny i zrównoważony – deklaruje prezes Railpool Torsten Lehnert. Jak podkreśla, warunki kontraktów na leasing wagonów będą każdorazowo dopasowywane do potrzeb konkretnego klienta.
Kilka wagonów z zestawu Vectouro
można było niedawno oglądać na targach TRAKO w Gdańsku. Producent prezentował tam
pojazdy eksploatowane przez Koleje Czeskie, które wykorzystują je do obsługi szeregu połączeń kategorii EC. Wrażenia z podróży takim składem, nazywanym w Czechach ComfortJet,
opisaliśmy obszernie tutaj.
Przy okazji warto przypomnieć – złożone również przy okazji TRAKO – deklaracje prezesa zarządu Siemens Mobility Michaela Petera. – Na targach pokazaliśmy także nasze wagony i lokomotywy, w konfiguracji dla Kolei Czeskich, takie składy sprawdziłyby się z całą pewnością i w Polsce – przekonywał Peter
w wywiadzie dla Rynku Kolejowego. – Obecnie w Polsce jeździ około kilkaset lokomotyw Vectron produkcji Siemensa. Kolejnym naturalnym krokiem jest więc uruchomienie centrum utrzymania – dodał w tej samej rozmowie.
Railpool to jeden z największych europejskich
pooli taborowych, działający w 19 państwach na kontynencie. Od przeszło dwóch lat ma swój
polski oddział z siedzibą w Poznaniu. Park taborowy firmy składa się z ok. 600 lokomotyw (liniowych elektrycznych i spalinowych manewrowych) oraz 148 jednostek pasażerskich.